Francie 2006 - Alsasko

Francie 2006 - Alsasko - obrázek

Ve čtvrtek přesně v 17,00hod. zastaví Franta a Věra u našeho domu. Oba jsou nadšení z nového auta ( je to opravdu krásný polointegrál ) a toho, že navigace je dovedla přesně až k našemu domu. Dáme menší pohoštění a vyrážíme směr Německo. Dnešní noc je naplánováno spaní na „stellplatzu“ pod Stuttgartem. Máme nějaké pracovní povinnosti ve fabrice u Reutlingenu, tak využíváme nedaleké oficiální místo pro obytná auta včetně servisu ve městě Rottenburg. Bordatlas a navigace fungují super, a tak okolo půlnoci zastavujeme na místě.
Rottenburg je hezké město, s pěti zajímavými kostely. Za prohlídku stojí také historické centum s řadou hrázděných domů. Postupně na nás dýchne místní architektura a těšíme se na další pokračování. Místo pro obytná auta je na kraji města, velmi dobře přístupné. Okolo je také řada cyklistických stezek a je na břehu řeky Neckar. V okolí je řada památek. Všichni vyrážejí do města, Jarda a Iveta splní pracovní povinnosti a můžeme vyrazit dále.

Přes Schwarzwald se k večeru dostáváme do města Kehl. Zde je také poměrně hezké místo na stání obytných aut, je pod vodárenskou věží a kousek od Evropa mostu přes Rýn na stranu Francie. Dáme menší procházku, uvaříme večeři. Ráno uděláme servis, bohužel neteče voda, a tak ji nemůžeme doplnit. Máme ale dost plné nádrže, není to tedy problém. Vyrážíme směr Strassbourg. Přejedeme most, po chvíli najdeme bez problémů značené parkoviště u centra a hurá do ulic.

Strassbourg je známou perlou Alsaska. Většina z nás jej zná jako místo řady institucí EU. My jsme zde ale z jiného důvodu. Návštěvu zahajujeme prohlídkou zdejší katedrály. Je to fantastické dílo stavbařů, některé prvky se zdají až neskutečné a mnohdy nechápeme, že při takové lehkosti se některé části nezbortí. Absolvujeme 365 schodů na věž - odměnou nám je super výhled na celé město a daleké okolí. Následně prohlédneme vnitřek. I zde vyniká tato katedrála z řady důvodů. Asi hlavní lákadlo pro většinu lidí je zdejší orloj ( umístěný uvnitř ). Franta nás ale tak dlouho láká na loď anebo vláček, že neodoláme a vydáváme se na asi hodinovou projížďku městem historickým vláčkem s komentářem průvodcem. Nakonec se to ukazuje jako dobrý nápad, šetříme nohy a rychle poznáváme ta nejlepší místa, která následně navštívíme pěšky. Asi nejkrásnější částí je Petit France ( Malá Francie ). Zde se řeka rozděluje do 5 kanálů, je zde řada mlýnů, obranné věže a krásné mosty. Místo je opravdu kouzelné a my jej využíváme k menšímu obědu. Při cestě zpátky nám náladu kazí trochu to, že je sobota a některé ulice jsou zaplněny místním tradičním trhem. Strassbourgu věnujeme prakticky celý den a odpoledne se přesouváme na sever. Naším cílem je západní oblast od Wissembourku. Zde je několik hradů chránících v minulosti tuto neklidnou část a také jedna z významných částí Maginotovy linie. A právě tyto dvě lákadla zde chceme poznat. Přátelé potřebují dobít baterie foťáku, a tak prosazují spánek v kempu. My naopak spaní u hradu na místě pro obytná auta. Nakonec uděláme kompromis - dohodu, že budeme spát tam, co bude dříve. Kemp to tedy nakonec vyhrál. Je pár kilometrů v údolí směrem na hrad Fleckenstein. Je ale pravda, že místo pro něj bylo krásné u jezera, super stání, teplá voda a cena 11,50 Eur za obytné auto, 5 lidí a psa byla přijatelná.

První zastávka ráno je na pevnosti Four á Chaux u městečka Lembach. Je to jedna z velkých pevností, která je do současnosti plně vyzbrojena a je možné ji navštívit. Prohlídka vnitřku s průvodcem trvá skoro 2 hodiny, je to opravdový zážitek. Synovec, který se o tuto problematiku zajímá a byl s námi, uznává, že něco tak dokonalého a tak dobře vyzbrojeného ještě neviděl. U nás jsou pevnosti většinou beze zbraní atd. Co je zajímavé je to, jak byl celý systém vymyšlený a jak dokázal fungovat. Bohužel prakticky nebyl použitý. Byl využit jen tak, že po obsazení Francie se zdejší posádka rozhodla zaútočit ze zadu a tak způsobila značné ztráty na německé straně. Zajímavé je také to, že i německým vojákům je tady památník a také to, že většinu návštěvníků tvoří lidé z blízkého Německa. Odpoledne je vyhrazeno návštěvě zdejších hradů. Času je málo, hradů poměrně dost, a tak si vybíráme asi nejznámější hrad této oblasti hrad Fleckenstein. Tato zřícenina hradu je zdaleka viditelná, stojí jako jakési orlí hnízdo na asi tak 40 metrů vysoké a úzké skále. Na něj si uděláme menší výlet a v podvečer se okolo několika dalších hradů vydáváme do Saverne

V Saverne jsou hned dvě místa pro přenocování. Jedno je proti paláci knížete Rohana. To je oficiální, na břehu kanálů a uprostřed města. Druhé místo, to volíme my ( také proto, že jsme již chtěli spát předešlou noc u hradu ) u hradu Haut Barr. Když přijedeme na místo, nevěříme vlastním očím, stojíme asi tak 2-3 metry od hradu, ten je celou noc přístupný, jsou odsud kouzelné výhledy. Naše nadšení nezná mezí, vyndáme naložené maso a u grilování si užíváme super večer. Ráno, i když jsme prohlídku již absolvovali, ji opakujeme po východu slunce a zdá se ještě hezčí než večer. Vracíme se do Saverne k prohlídce města. Tady památek není na místní poměry až tak moc. Zajímavý je Rohanův palác. Je to poměrně rozlehlá stavba, ve které dnes sídlí muzeum a řada institucí. Pak je zde jedna ze známých botanických zahrad a krásné rozárium. Muže ale nejvíce zaujal zdejší kanál Marne - Rýn a poměrně hluboká plavební komora, která má výšku mezi vodními hladinami 5,40 metrů a je přímo uprostřed města. Dokázali jsme docela dlouho sledovat plavící se lodě. Kolem poledne vyrážíme do městečka Obernai.

Obernai  je známé hlavně systémem opevnění s kulatými věžemi a svým historickým centrem. Pak je tu také zajímavý židovský kostel ( byla zde poměrně velká žid. komunita ) a velkou katedrálou. Parkoviště je přímo u hradeb, a tak i prohlídku absolvujeme relativně rychle. Večer ještě stihneme návštěvu kláštera Svaté Odilie. Založila jej původně slepá dívka vyhnaná svými rodiči. Následně se zázračně vyléčila a když byla dospělá založila klášter a léčila v něm slepé. Je to velmi zajímavá stavba, na velkém kopci a jsou tady velmi hezké výhledy do okolí. Odsud je to už jen kousek na místo dnešního nocování do městečka Kinzheim.

V noci prší, což není dobré znamení pro další výlety následující den. Ráno je na kopcích mlha a to nám dost vadí. Nakonec uděláme menší změnu plánu s tím, že i tak navštívíme obrovský a krásný hrad Koenigsbourg. Předešlý den jsme jej viděli, je to výrazná dominanta ve výšce 757 m.n.m., dneska je od rána v mracích. Věříme ale, že do naší návštěvy se to zlepší. Před tím ale máme v plánu jiné dvě návštěvy. Na nedalekém hradě navštívíme představení letů dravých ptáků. Následně se přesuneme na tzv. Opičí horu. Zde se můžete na velkém prostoru pohybovat v prostředí opic, je možné je krmit ( krmivo je v ceně vstupenky a dostanete jej při vstupu). Hlavně pro děti je to super zážitek, je také hodně legrace a opice si umí s lidmi také dost pohrávat. Pak se vydáváme na hrad Koenigsbourg. Je postavený, jak jinak v místním kraji, z červeného pískovce. Je to obrovská dominanta a v jeho okolí je vidět hned několik dalších hradů. I když je v mlze, celý jej pozorně projdeme a musíme říci, že je velmi krásný. To hlavně díky tomu, že byl na začátku minulého století přestavěn a dostavěn do relativně moderního stylu. Prostory jsou obrovské, díky přestavbě velmi dobře zařízené a celá stavba i v mlze působí velmi „důvodně“.

Pokračujeme do městečka Ribeauville. To je další městečko v řadě, podobná architektura. Již druhý den se pohybujeme po tzv. cestě vína a je pravda, že kvalita vesnic a měst stále více graduje, stále více je na co koukat a přibývá i míst s ochutnávkami a celkově vinic okolo. Bohužel začíná opět pršet, ještě vydatněji než dříve, a tak je prakticky rozhodnuto. Stavíme se ve skleníku pro pěstování motýlů. Zde kolem vás létají tropičtí motýli různých druhů. Hned vedle je jedna z největších zahrad pro chování čápů ( prakticky znak Alsaska a je jich tu opravdu dost ) a také vyder. Sem ale nejdeme, prší totiž stále více, a tak se přesouváme do městečka Kaysersberg s tím, že si alespoň vydechneme a uděláme si pohodový večer.

Další den ráno se počasí umoudří, postupně začne vykukovat sluníčko, a tak vyrážíme opět na cesty. Chceme projet centrum zdejšího kraje. Začínáme tedy den v Colmaru. Parkoviště je bez problémů nalezeno, díky stavbě ale těžko hledáme vjezd na něj, a tak jej musíme několikrát obkroužit. Nakonec se povede, je zaparkováno. Hned vedle centra, máme to tedy jen kousek. Colmar je zase úplně jiné město. Je zde poměrně hodně turistů, stejně jako všude v této centrální části. Hlavní zajímavostí jsou domikánský kostel, katedrála St. Martin a také Pfisterův dům. Procházka městem je velmi příjemná, je brzy ráno, a tak je příjemné posedět i v různých kavárnách apod. Asi nejkrásnější částí tohoto města jsou tzv. La Petite Venise ( Malé Benátky ). Je to jakýsi menší systém kanálů, jezdí se na nich na motorových pramicích. I když se tento název zdá trochu přehnaný, projížďka je velmi příjemná. Dáme kávu, nějaké dobroty a po pár hodinách pádíme dál do zdejší perly - vesnice Riquewihr. Ta je na kopci uprostřed vinic a i když jsme viděli pár fotek, hodně o tom četli, doslova nás uchvátila. Je zde dokonalá kombinace snad všeho s tím, že tomu odpovídá také množství turistů. Je úžasné, že tak malá a jinak nevýznamná vesnice se dokázala tak prosadit a dnes ji zná velká část Evropy. Absolvujeme několik degustací a kocháme se prohlídkou domů, vináren atd. Večer se vracíme na známé místo do Kaysersbergu s tím, že zajdeme do městečka na víno a uděláme větší výběr. Bohužel všechny vinárny jsou večer zavřené, zajdeme tedy jen do restaurace a jdeme brzo spát. Brzy ráno chceme vyrazit do zdejších hor, tentokrát na Cestu sýrů.

Ráno vyjíždíme okolo jezera Lac Noir a Lac Blanc hřeben zdejších hor Vogézy. Mohou připomínat v první polovině naši Šumavu, pak spíše Krkonoše. Je to vlastně trasa ideální na kola ( pokud jste nahoře a nemusíte šlapat z údolí ), místo pasoucích se krav, které produkují mléko pro výrobu zdejší lahůdky Munsterského sýra. Pravda, dost smrdí, chutná ale opravdu skvěle a je to tradiční zakončení řady hostin ve Francii. Na řadě míst jsou možné ochutnávky, je možné vidět výrobu sýrů. Vyrábí se tu samozřejmě celá řada sýrů, výborné jsou také kozí sýry. Celý den se pohybujeme v horách s tím, že asi nejzajímavější místa jsou Cole de la Schlucht – sedlo, kde je také pěkná letní bobová dráha. Určitě stojí za návštěvu řada jezer či nejvyšší vrchol Vogéz le Grand Ballon ( 1424 ). Je možné dojet autem až pod jeho vrchol. Celý den v horách je nádherný, trochu náročný, a tak k večeru sjedeme dolů. Naším cílem je Thann. Víme, že je zde další místo pro obytná auta. A také jedna z velmi známých katedrál Cool. St. Thiebaut. Katedrála byla velmi krásná, místo pro obytná auta se nám ale vůbec nelíbilo. Po prohlídce tedy vyrážíme dále, směr pevnost Belfort. Je večer a zaparkujeme přímo u pevnosti. Je zde místo pro obytná auta a tak doufáme, že nebude žádný problém. Uděláme si menší prohlídku a zjišťujeme, že jsou nahoře ještě lepší místa na stání. Ale na noc už zůstáváme na stejném místě, postupně přijedou ještě další 2 auta. Ráno jdeme na delší obhlídku pevnosti, také muzeum stojí rozhodně za návštěvu. Je neuvěřitelné, že se podařilo shromáždit tolik cenných exponátů na jedno místě. Pevnost se tyčí nad městem, je opět z červeného pískovce. Zejména večer při západu slunce je to pěkná podívaná. Většina komplexu je volně přístupná.

Náš čas dovolené se pomalu blíží ke konci, a tak se rozhodujeme, co uděláme dále. Původní plán byl ještě více na jih. Nakonec jej měníme, museli bychom ujet hodně kilometrů navíc. Vyhrává tedy Mulhouse se svým muzeem aut a směr Německo. Město není vůbec hezké, je to vlastně průmyslová záležitost, a tak nás ani neláká nic jiného než zdejší muzeum aut. Hodně jsme o něm četli, hodně slyšeli. To co jsme ale viděli na vlastní oči opravdu překonalo naše očekávání. Je zde přes 2000 aut, řada projekcí, modelů a dalších atrakcí pro děti i dospělé. Celá návštěva trvá řadu hodin a to jsme to jen procházeli. Jednalo se dříve o soukromou sbírku bratší Schumanů, dnes je to státní muzeum. Určitě jej můžeme doporučit milovníkům aut i dalším. Jinak ve městě je ještě celá řada muzeí technického směru. Asi další velmi zajímavé je muzeum lokomotiv.

Večer vyrážíme do Německa do známého Europa Parku v Rustu. Víme, že je zde také stání pro obytná auta a karavany s tím, že přes den stojí 5,-Eur, přes noc 16,-Eur včetně elektro. Zdá se nám to poměrně dost, a tak v Bordatlasu najdeme nedaleký „stellplatz“ uprostřed vinic u vesnice Kenzingen. Je sice za 7,-Eur, v ceně je ale pro každé auto lahev vína a tak je cena vlastně přijatelná. Večer zajdeme do vinárny majitele, příjemně posedíme a za deště jdeme spát.

Ráno před devátou hodinou stojíme před vstupem do zábavného parku. Je jasné, že tu vydržíme do zavírací doby, postupně se všichni více a více dostáváme do varu. Vyvrcholením je jízda na největší horské dráze. Musíme říci, že je to opravdu „síla“. Iveta celou dobu křičí a tak způsobí menší pozdvižení.

Večer pokračujeme směr Plzeň. Přespíme na místě pro obytná auta u Ohringenu. Je to vlastně parkoviště včetně servisu u místního prodejce značky Dethlefs. Platí se 5,- Eur. Brzo ráno pokračujeme dále a před polednem jsme doma.

Alsasko můžeme všem doporučit. Je zde řada památek, příjemná příroda, velmi krásné prostředí plné květin. V oblasti je poměrně velké množství hradů a zřícenin. Pro milovníky vína je tu řada možností ochutnávek, stejně tak u sýrů a různých cukrářských výrobků. Lidé jsou zde velmi příjemní, my jsme měli pocit bezpečí. Všude je velmi čisto, některé vesnice a městečka až kýčovitě krásná. Velkou výhodou pro nás je také to, že je zde poměrně velké množství míst pro stání obytných aut, často se servisem a jen někde za poplatek. Další značnou výhodou je, že podstatné „věci“ jsou soustředěny na poměrně malém území, není to daleko ze Z.Čech, a tak lze uskutečnit výlet jen na prodloužený víkend anebo pár dní. Na druhou stranu je třeba se připravit na výrazně vyšší ceny v restauracích i jinde, relativně velké náklady za vstupné ( někdy vstup až 7,-Eur/osobu, většinou ale okolo 3,- ). Z prověření ( za 10 dní jsme tam spali v kempu jen jednou ) jsou zde ale velmi levné kempy. Musíte ale hledat kempy městské. Nejsou tak vybaveny, cena je ale opravdu velmi nízká, většinou výrazně méně než v ČR. Je lepší se vyhnout víkendům v sezóně - na atraktivních místech včetně hor bývá extrémně mnoho turistů, zejména z Francie. Na druhou stranu ani to není problém, všichni jsou opravdu v pohodě a obytná auta berou jako běžnou součást.

Láhev vína pořídíte ve vinotéce od 3,50, slušnou kvalitu tak od 6-7,-Eur výše.

Zajímavé odkazy:
www.parc-alsace-aventure.com -park v přírodě pro adrenalinové vyžití, lávky, kladky ve výšce atd.
www.monum.fr hrad Koenigsbourg a další hrady
www.lacblancparcdaventures.com další park v přírodě s možností vyžití ve výškách
www.arbreenarbrekruth.com další adventure park
www.jardinsdespapillons.fr výstava živých motýlů
www.ecomusee-alsace.fr ekologické muzeum
www.zoo-mulhouse.com zoo v Mulhouse
www.musee-du-chocolat.com muzeum čokolády
www.fraispertuis-city.fr vesternové městečko
www.cigogne-loutre.com chov čápů, vyder a vodních živočichů.
www.europapark.de zábavný park
www.voleriedesaigles.com hrad s představením dravců
www.collection-schlumpf.com výstava aut v Mulhouse
www.citedutrain.com výstava lokomotiv a vlaků