Itálie 2004 - lyžování

Itálie 2004 - lyžování - obrázek

Od 1.-8. 2 měly děti u nás jarní prázdniny a tak padlo rozhodnutí vyrazit s obytným autem na lyže do Itálie. Po studiu trasa možností byla vybrána oblast Val Gardena ( Alpe di Siusi ) a Plan de Korones ( Kronplatz ) . Celková cesta ( do Klausenu ) je cca 450 km, a tak si myslíme, že to není tak daleko. Itálii máme také velmi rádi, léto i zima jsou zde vždy velmi hezké, jezdíme tam i několikrát ročně pracovně, a tak to bylo prostě jasné.
 Vyrazili jsme po obvyklé trase z Plzně na Mnichov, Insbruck, Brenner. Po pár kilometrech byl v plánu večerní příjezd do kempu ( http://www.dolomiti.it/camping/isarco/gamp/dxger.htm ) v Klausenu ( Chiuse ). Celá cesta byla v pohodě, a to i když okolo silnic bylo poměrně dost sněhu. Silnice byly suché, jen někde mokré. Kemp prakticky pár metrů od dálnice a jeho provoz je celoroční. V této době jsem tam byli prakticky jen my, ještě další obytné auto a další dva karavany. Vybavení kempu je na fantastické úrovni, i když jsme tady byli v tak malém počtu, všude čisto, teplo a velice moderní sociální zařízení ( včetně reprodukované hudby na WC ). Do města je to cca 500 m a myslím, že n&a acute;vštěva stojí rozhodně za to. Z kempu je také nádherný výhled na protilehlou stranu údolí s hradem a kostelem, které jsou velmi hezky osvětleny v noci a tak i to přidává velmi příjemný pocit při nočním příjezdu. Snad jedinou nevýhodou kempu byla blízkost dálnice ( kemp je prakticky hned pod dálničním mostem ) a její hluk v noci.

Ráno doplníme chybějící vodu, dobito máme a tak můžeme vyrazit do hor. Cílem je S. Christina ( St. Christina - http://www.valgardena.it) asi 20 km výše. Je zde známá sjezdovka Saslong, kde se jezdí před Vánocemi vždy Světový pohár – sjezd a obří slalom mužů. Přímo v cíli, na jeho dojezdu je velké parkoviště. Ukazatele navedou každého bez problémů až na ně ( odbočka na vrcholu kopce, naproti nákupnímu středisku směrem vpravo ). Po příjezdu jen obvyklá otázka, zda zde budeme také spát nebo večer odjíždíme jinam. Platí se zde za parkování 8,-EUR. Bylo tady asi tak 12 obytných aut a na konci víkendu stále ubývala až nás tady zbylo 5.

Lyžování zde má neuvěřitelné dimenze a přitom je velmi pohodové. Sjezdovky jsou velmi dobře upraveny, jsou široké a vleky prakticky prázdné. Jistě ale záleží na tom, jaké je zrovna období. Celá oblast patří do skupiny Sella Grupe a je zde možné dělat známé „kolečko“ Sella Ronda. My máme relativně malé děti, a tak bylo rozhodnuto o tom, že lyžovat budeme 2-3 dny v oblasti vrcholu Ciampinoi, kde právě začíná zmíněná sjezdovka. I zde je řada možností kombinací, stejně tak možnost kombinovat vedlejší údolí apod. Funguje zde velmi dobře systém Skibusů. Proto je jen třeba dobře zvolit zakoupení Skipasu. Jeho ceny byly od 23-38,-Eur. Dále je třeba počítat s tím, že pokud tady budete víc e dní, je třeba vždy ráno zaplatit 8,-EUR za parkovné.

Třetí den toho máme docela dost a také nám dochází voda, máme skoro vybité baterie a tak, přesně podle plánu, sjíždíme zpátky dolů do Klausenu. Zase stejný kemp ( nyní jsme zde ale opravdu už jedinými hosty, vše ale funguje tak dokonale, že to prostě nedokážeme pochopit). Opět teplo, muzika na WC atd. Ráno ještě vypustíme odpadní nádrž a zase vyrážíme dále. Tentokrát je naším cílem oblast Kronplatz ( http://www.kronplatz.it).

Vyrážíme tedy okolo 9 hodiny dále. Přes Brixen dojedeme do Brunica ( Bruneck ). Zde trochu bloudíme a až následně zjistíme, že je třeba jet nahoru přes město. Je to poněkud matoucí, jede se prakticky hned pod kopcem, ale stejně musíte ještě dál, jiným směrem, a až pak se dostanete na silnici směřující pod sjezdovky.

Jsou zde 2 terasovitá parkoviště, neplatí se zde žádné parkovné. Kapacita je obrovská s tím, že tady bylo průběžně tak 15-25 obytných aut. Prý tu bylo na Silvestra přes 120 obytných aut celý víkend.

Slyšeli jsme o tom mnoho superlativů a musím říci, že jsme byli velmi mile překvapeni. Na začátku je třeba si na zdejší lyžování zvyknout, je to hodně jiné. Ale jedná se o neuvěřitelně moderní oblast, prakticky s novými lanovkami a vleky. Jediná „kotva“ je jen dole pro děti. Jinak jsou zde kabinky a nebo více sedačkové lanovky. Přepravní kapacita je obrovská a prakticky všechny vleky končí na jednom vrcholu. Příjemné je také to, že postupně stoupá teplota a tak na super upravených sjezdovkách má lyžování jarní charakter. Osobně si myslím, že příjemné je také to, že u každé lanovky je restaurace nebo aspoň kavárna, a tak i v tomto směru je lyžování hodně pohodové. Je zde vět& scaron;ina modrých a červených sjezdovek, takové pláně, které až níže přecházejí do lesa. Dá se do vedlejších údolí, ne ale nijak moc.

Elektřina vydržela opět tak akorát 3 dny ( není zde ale problém dobíjet přes motor a řada parkujících to tak dělá ). Myslím ale, že 3 dny v jedné oblasti jsou tak akorát a je třeba také vyrazit k domovu. V té době je u nás velké oteplení, prší a po cestě zpátky není skoro ani památky po sněhu.

Myslím, že lyžování v Itálii je opravdu velmi kvalitní a s našimi svahy se prostě nedá vůbec srovnávat. Když vezmu třeba také upravenost, rozsah a plochu sjezdovek, tak prostě nechápu, jak to dělají. Za kvalitu a upravenost svahů jasně hovoří také to, že naše dcerka (8 let) bez větších problémů sjela černou sjezdovku. Také to, že obě děti chtějí lyžovat pouze zde a po této zkušenosti na Šumavě lyžování odmítaly.

Infrastruktura je super, prakticky není problém tady pobývat s obytným autem na „divoko“ (samozřejmě na parkovištích k tomu určených ) a i upravenost místních silnic je naprosto perfektní. Příjemné je také to, že se zde mluví německy, není tedy problém se domluvit. V každém případě ale doporučuji zimní pneumatiky a mít připraveny po ruce řetězy ( nebyly potřeba ) pro případ, že se rozhodnete vyrazit někam výš a také je třeba stále věci brát tak, že se počasí může velmi rychle zhoršit. Ale ve všech střediscích jezdí autobusy a místní doprava a tak by to neměl být nikdy problém.