Itálie - Sicílie - část 4:

Itálie - Sicílie - část 4: - obrázek

Moře a Údolí chrámů
10. den:
Ráno někteří pospávají, jiní jdou plavat a nebo chytat ryby. To jen já, ale chytání ryb za chvíli nechám. Okolo je ještě několik rybářů, všichni máme stejný úspěch – nic. Pak vstane i Iveta, jdem šnorchlovat, je příliv, viditelnost nic moc a také hodně mělko. Po chvíli tedy necháme i toho. Dáme snídani, pohodujeme jen tak na sluníčku a také čekáme na to, až vstanou všichni. Později se začne místo plnit dalšími obytnými auty a nám je jasné, že tady končíme. Po chvíli je také jasné, že opravdu musíme dík policii, která přijede a v klidu vysvětluje, že se tady nedá kempovat. Problém je v tom, že pokud jsme tady stáli jen v malém počtu, bez vytažených markýz, problém nebyl. Pak ale někteří začali dělat „kolečko“, vytáhli koberce, stolečky a bylo jasné, že to nedopadne dobře….a také nedopadlo. Nám je to skoro jedno, stejně jsme chtěli jet dál. Bohužel tady bude ale za čas třeba zákaz.
Předcházející část je zde:
Foto naleznete zde:
Cestou se stavíme na chvíli na Punta Bracceto, která je hodně vychvalovaná v řadě průvodců. My jsme ale zklamaní, i tady se ukazuje, že řada věcí může být relativní. Je to sice hezká oblast, ale hodně turistická,  zastavěná hotely a penziony. Pokračujeme tedy hned dál na  vykopávky Necropoli Camarina ( parkoviště N 36°52´17´´ / E 14°26´54´´ ). Jsou to vykopávky nad mořem s krásným výhledem. Po sjezdu dolů je pak hezká písečná pláž s možností koupání. Pokračujeme do hor, přes Niscemi dojedeme po zajímavé silnici do Caltagirone v horách. Hezké městečko, známé zejména majolikovými schody. Je to centrum majoliky na Sicílii a okolo ní se tady točí snad všechno. Parkování není problém kousek od centra a pak už se jen tak potulujeme uličkami městečka. Uděláme si tady pohodu, díky stínu tady není ani tak moc teplo.

Napsali o Caltagirone:
Kromě několika památek, zejména baziliky sv. Jakuba (S. Giacomo), je město známo především jako centrum oblasti s tradiční krásnou keramikou. Skutečně, při procházkách ulicemi starého centra můžete vidět keramiku nejen v početných obchůdcích, patřících jednotlivým drobným výrobcům, ale také na ulicích i na tak netradičních místech, jako jsou fasády kostelů, mosty nebo schodiště. Podíváte-li se do krámků, zdaleka nenajdete jen klasické hrníčky, talířky, vázičky, misky, figurky apod., ale někdy přímo „výjevy ze života“, např. značně kýčovitý kulečníkový stůl i se čtyřmi hráči zabranými plně do hry. Na budovách a dalších stavbách se zde začaly používat keramické prvky od roku 1693. Dne 11. ledna toho roku bylo město značně poškozeno zemětřesením. A právě při výstavbě nových budov a opravě starých začala být keramika jako zdobný prvek využívána. Mezi největší rarity patří schodiště vedoucí ke kostelu Santa Maria del Monte. Schodiště pochází z roku 1600, ale keramický motiv byl na čelní stranu každého ze 142 schodů umístěn až v roce 1953. ( zdroj: www.lideazeme.cz )
Později přes Gelu jedeme zpět k moři.  Stavíme se ještě na pár místech cestou ( Castello di Falconara se opravuje ) a nakonec večer parkujeme v Marina di Palma ( Via Tore San Carlo, N 37°10´00´´ / E 13°čš´48´´ ), což je vlastně taková oblázkovo prašná pláž za městečkem přímo pod strážní věží. Není tady sice nijak super vstup do vody, místo to ale není špatné a na pohodový večer jako dělané. Večer přijde jen pár rybářů, pak sběračů škeblí, jinak klid a pohoda, která je rušena jen několika lidmi z restaurací v dálce při hlasitém hovoru a smíchu.
11. den:
Dnes je ve znamení Agrigenta a zejména Valle di Templi – Údolí chrámů. Ráno proto vstáváme relativně brzy, chceme stihnout ještě prohlídku dokud nebude moc velké teplo. Příjezd k této lokalitě je impozantní a již z dálky je vidět jeden postavený řecký chrám.  Jedná se o údolí, které je na kopci, tak je nám to trochu k smíchu, protože se asi někdo snažil přiblížit názvem Údolí králů v Egyptě. To nám ale nevadí a za chvíli již parkujeme na parkovišti u horních pokladen ( N 31°17´24´´ / E 13°35´56´´, poplatek 3,-Eura/3 hodiny, při překročení další 3,-Eura ). Dole je pak ještě další parkoviště, to je mezi dvěma lokalitami chrámů a je zde možné také stát s obytným autem. Je lepší sem přijet asi ráno, při našem odjezdu jsou místa dost plná.
V principu je vše velmi dobře značeno, hezčí je rozhodně horní část vykopávek. Je to opravdu zážitek, některé chrámy jsou opět postaveny a působí zasazeny do prostoru opravdu velmi silným dojmem. Prohlédneme si obě části – ta spodní je více rozbořená, ale i tak rozhodně stojí za návštěvu a prohlídku.
Když si projdeme všechny části, rozhodneme se ještě pro návštěvu jednoho z nejlepších muzeí na Sicílii, které je svázáno s touto oblastí. Je to sice poměrně daleko, hlavně v tom teple ( neviděli jsme tady žádné parkoviště ), ale rozhodně nelitujeme. Sbírka je tady poměrně rozsáhlá a je vidět, že se podařilo najít hodně artefaktů. Je zde také originál Golema – jedné z podpěr chrámu a ve vztyčené podobě je opravdu obrovský. Prostě opět nechápeme, jak je možné, že byli lidé v tak dávné době schopni stavět takové stavby.
Napsali o Agrigentu:
Agrigento je městem kvetoucích mandlovníků a bohaté archeologické kultury. Je to sicilské město nacházející se ve stejnojmenné provincii Agrigento. Město bylo založeno v roce 581 př. n. l. obyvately, kteří původně pocházeli z Řecka. Historicky velmi cenné město Agrigento má překrásné písečné pláže, které omývá Středozemní moře.
Nejkrásnější památky, které tu naleznete jsou Kostel Sv. Ducha s klášterem, který je jednou z nejchráněnějších antických staveb Sicílie. Kostel Očistec byl postaven v 17.století a nachází se tu osm soch alegorizujících čestnost. Stejně tak v Agrigentu naleznete  Kostol Sv. Marie Řecké postavený ve 13. století. Během antiky bylo Agrigento jednou z hlavních metropolí Středomoří - vedle Atén a Syrakús. Bylo domovem známých filozofů jako na příklad Emedokla a dramatika Luigi Pirandello.
Údolí chrámů
Toto krásné údolí je dodnes dokonalou evidencí a důkazem řecké civilizace na území Sicílie. V prostředí mandlovníků si můžete vychutnat pohled na krásné ruiny starodávných chrámů, které si po staletí zachovaly svou velkolepost. Údolí se nachází v nejjižnějším cípu provincie. Nachází se tu chrámy z 5. století postavené v dórském stylu a orientované na východ. U vstupu je umístěná socha boha, která je při východě slunce krásně osvětlená. Údolí dnes tvoří archeologický park, rozprostírající se na velké ploše. Jsou tu chrámy pojmenované podle řeckých bohů a seřazené téměř v jedné řadě. Najdete tu chrám Olympského Dia, který byl postaven jako vděk Diovi za úspechy Agrigénců ve válce proti Kartágincům v roce 480 př. n. l. Původne měl tento chrám 113 metrů na délku a 56 metrů na šírku, což z něj činilo jednu z nejpůsobivějších staveb doby.
Dalším stavebním skvostem je Dioxiánů chrám, který byl postavený v 5.století př. n. l. a zasvěcený Ledě a Diovým dvojčatům. Chrám je symbolem Agrigenta.

Nejstarším chrámem je Herkulův chrám. Na jih od něj je Teronova hrobka. Je to jedinečný kamenný monument. Má tvar pyramidy a byl postaven jako památník pro vojáky zesnulé během 2. punské války.

Chrám Concorde (Svornosti) je jediným, který se dodnes zachoval celý. Postaven byl v roce 430 př. n.l. a v 6.stol. př. n.l. byl změněn na posvátnou budovu. Dodnes je možné vidiet oblouky v hlavní časti chrámu.Název Concorde pochází z latinského nápisu, který se našel nedaleko chrámu samotného. ( zdroj: http://sicilie.podrobne.info )

Po prohlídce dáme oběd, zaplatíme za parkoviště a jedeme se koupat. Je nám totiž jasné, že dneska už na jiné aktivity opravdu nikoho nepřesvědčíme. První vhodné místo najdeme na asi oficiálním STPL ( je vidět, že někteří tady stojí hodně dlouho ) kousek za tunelem vlevo v Porto Empedocle ( N 37°17´11´´ / E 13°32´58´´, za tunelem první odbočka vlevo, je dobře vidět již ze silnice ). Není tady sice nijak zázračná kvalita vody, ale jinak super. Na naši potřebu to je ok, nechceme tady stát dlouho, jen se chvíli smočit ve vodě.
Odpoledne se jen tak poflakujeme okolo pobřeží, víme, že je tady jedno z nejhezčích na Sicílii a také hledáme místo, kde bychom na nějakou dobu postáli delší dobu.  Míjíme několik STPL, které jsou popsány dobře v průvodcích, ale chceme to zkusit ještě dál, případně se pak vrátit zpátky na nějaký, který jsme viděli cestou. Řada z nich je hezká, na hezkých místech a u krásných pláží. Už jsme pochopili, že v sezoně je většina dobrých míst zabrána ( tam kde nejsou hotely ) hlavně kempy, oficiálními Sosta camper apod. Není to ale pro nás problém a klidně v rámci opravdu hezkého místa rádi zaplatíme něco eur.
Nakonec skoro na konci silnice najdeme to, co hledáme. Je tady opravdu moc hezký STPL přímo nad mořem v Lido Rossello u Pizzerie ( je značený již z větší vzdálenosti, poplatek 16,- Euro za vše včetně elektro, N 37°17´42´´ / E 13°27´12´´ ). Stojí se vlastně ve dvou patrech, okolo jsou bílé útesy a pláž je písečná, krásně čistá voda a ne moc hluboká – takže ideální i pro děti. Plaveme na okolní ostrůvky, krásná procházka je také na nedaleké útesy atd. Jsme nadšeni z koupání a večer ještě pak z fantastické večeře v místní Pizzerii. Není sice nejlevnější, na kvalitu jídla ale v normální relaci jako u nás. My italská jídla docela známe, přátelé jsou ale přímo překvapeni chutěmi všech možných směrů a nabídkou mořských specialit a skvělého červeného vína. Závěrečný steak si pak už dává jen Ondra – my ostatní po několika chodech opravdu nemůžeme a jsme natolik přejedeni, že vydržíme jistě i ráno bez jídla.
12. den:
Dnešní den je ve znamení flákání. Každý volný čas využívá jinak. Třeba ke spánku déle ráno, někteří jdou na vzdálenější útesy, jiní vyrazí na kola po okolí. Odpoledne je pak velké koupání, surfujeme – tedy Jindra se to snaží naučit naše děti ….prostě pohoda a relax u vody, který končíme večer super grilováním a posezením dlouho do noci za tepla. Pravda, někteří už odpoledne navrhují, že by klidně jeli zase dál – prostě nejsme „válecí“ rodinka a i děti nevydrží moc dlouho na jednom místě.