Německo - Berschtesgaden 2006

Německo - Berschtesgaden 2006 - obrázek

Tato oblast je poměrně známá. Jedná se o jižní cíp Bavorských Alp, kousek od města Salzburg. Obecně je to velmi zvláštní krajina, kombinovaná se zelenými lesy a současně strmými soutěskami a obrovskými skalními stěnami, které jsou rájem turistů i horolezců. Na malém území je velmi mnoho možností trávení času a také infrastruktura je velmi kvalitní. Proto není třeba moc cestovat a na "pětníku" lze poznávat zdejší krásný kraj. Pro tuto oblast je také typické velké množství jezer s křišťálově čistou vodou. V oblasti je také hodně turistických cest, zajištěných cest různé úrovně. Nevýhodou je, že v sezoně je zde poměrně dost lidí a také parkování obytných aut tu není snadné. I tak lze ale bez větších problémů najít krásná místa na přespání - většinou ale ne v údolí.

Fotograife naleznete zde:

Tato oblast je ideální na málo dní a tehdy, když nechcete trávit hodně času přejezdy mezi místy poznání. Je vhodná pro rodiny s dětmi, stejně tak je zde hodně zajímavostí pro opravdu náročné turisty a horolezce.

Některé túry mají hodně strmé stoupání. V oblasti je také řada známých a skutečně nádherných soutěsek. Jistě velkou zajímavostí je zdejší solný důl (jeden z největších v Evropě) a jeho návštěva je skutečným zážitkem pro malé i velké. Současně dostatek bazénů dává možnost vyžití i v tomto směru a je jistě pohodovým zpestřením večera.

Možností je zde celá řada. My jsme toho stihli skutečně jen zlomek a soustředili se na hlavní cíle této oblasti. Tady je popis některých míst z našeho deníku.

1. den:
Vyrážíme poměrně pozdě z Plzně. Pozdě v noci, někdy okolo 01,00 hod, dorážíme konečně bez problémů na parkoviště u Marktschellenbergu. Parkoviště je na hlavní silnici, asi 50O metrů za vesnicí. Bez problémů jej najdeme, mineme věž, která je poznávacím znamením i v noci, vpravo je parkoviště, které je značené. Není sice zcela klidné, i tak je dobré na noc a jako východisko pro naši túru do hor ráno. Jinak pokud by to někdo hledal cestou z Rakouska, je to cca 1 km za hranicí vlevo. Parkoviště je také u jedné z TOP túr v Alpách, které jsou popsány mezi 150 nejkrásnějšími túrami v Alpách.

Přivítáme se s přáteli, celkem jsme tedy 3 obytná auta. Ideální počet pro podobnou akci. Dáme sklenku vína, domluvíme program na další den, čas vstávání a jdeme konečně spát.

2. den:
Po snídani vyrážíme na výlet. Čeká nás výstup ( po tur. cestě 463 ) na TONI-LENZ-HUTTE. Této cestě se také říká "Test srdce a krevního oběhu". Vzdálenost je pouhých cca 6 km, převýšení ale 970 m a průměrné stoupání tedy 16,2 procent. Je faktem, že nejdříve děti, pak i dospělí reptají a je to také test vůle. Nakonec dojdeme k chatě, dáme zasloužené pivko a nějakou dobrotu. Pak pokračujeme dále k další "atrakci" - ledové jeskyní ( www.eishoehle.net ). Je to už jen skutečně kousíček. Je vidět, že bylo teplé léto a tak výzdoba není tak silná. I tak je to velmi zajímavá prohlídka.
Následně se rozhodujeme pro cestu zpět. Jarda sice lanaří někoho na hřebenovou a zajištěnou cestu, nikdo ale moc zájmu nemá. Tato cesta tedy zbyla na "příště". Je to jedna z hezkých panoramatických cest přes Salzburger Hochtrhorn. Odpoledne tedy dorazíme k autům, cestou sebereme několik obřích hřibů. Najíme se a další tur. vyžití necháváme na ráno. Je dost hodin, a tak nás děti přehlasují s bazénem. Ostatně je také pravda, že ani my se moc nebráníme.

Cestou se ještě podíváme na mlýn, kde se vyráběly velké mramorové koule. Zde je také začátek soutěsky, tu necháváme na ráno. Pozdě odpoledne zaparkujeme na parkovišti před bazénem WATZMANN THERME ( www.watzmann-therme.de ) v Berchstesgadenu. Místo je vhodné pro pohodový relax, standard jako vždy velmi dobrý. Není zde ale velké vyžití pro děti. Na druhou stranu je to ideální pro relaxování, odpočinek po náročném programu v horách apod. Rodinné vstupné stálo 31,-Euro.

Na parkovišti je zakázáno nocování, a tak se vracíme pár kilometrů zpět na stejné parkoviště. Je to dobré také proto, že nemusíme nic hledat a také ráno budeme mít kousek na plánovanou soutěsku.

3. den:
Dnes máme v plán několik "menších" věcí, žádné velké výlety, zato hodně atraktivních míst i pro děti.

Ráno začneme v soutěsce ALBACHKLAMM. Je to jedna z řady velmi známých soutěsek v Alpách, opravdu krásný kousek přírody. My se cestou snažíme srovnávat se soutěskami, které jsme navštívili v létě ve Švýcarsku. Je jasné, že ty jsou vždy, ať už jsou kdekoliv, velmi atraktivní a líbí se i dětem. Zde se platí menší vstupné, rozhodně to ale stojí za to. Voda tady vytvořila kouzelné hrnce, vodopády a kaňony krásných tvarů. Společně s blížícím se podzimem je kouzlo ještě zvýrazněno. Stoupá se po cestách, schodech, jedním tunelem a po řadě mostů. Ze všech čiší nadšení. Nahoře jsou dvě možnosti. Buď pokračovat dále do hor, či se vrátit zpět stejnou cestou. My se vracíme, máme toho ještě hodně dneska stihnout.

Jedeme dále do Berchstesgadenu, cílem je nyní solný důl SALZBERGWERK ( www.salzwelt.de ).Je to jeden z největších dolů tohoto druhu v Evropě a až následně tomu uvěříme. Je skutečně uvnitř obrovský a nechce se ani věřit, že to je možné a že bylo možné tolik vytěžit. Část dolu je provozována do dnešní doby. Prohlídka je ve většině světových jaz. s tím, že úvodní film je možný také v ČJ. Ten je udělán hlavně poutavou formou pro děti. Prohlídka začíná jízdou vláčkem do nitra hory. Jízda je opravdu relativně dlouhá a už tady si každý uvědomí obrovské prostory dolu. To je ale teprve začátek. Následuje sjezd po skluzavce-ne každý je z toho nadšený a někteří jed inci jdou raději po schodech. Pokračujeme chodbami, kde je postupně vysvětlen způsob získávání soli, ukázána řada strojů a dozvídáme se řadu velmi zajímavého o těžbě soli. Skoro na konci nás čeká ještě plavba lodí po solném jezeře v podzemí, spojená s hudbou a světelnými efekty. I to je skutečný zážitek. Ale to už se blíží konec prohlídky, sedneme na vláček a ten nás po pár minutách vyveze opět ven na denní světlo. Každý dostane ještě zdarma suvenýr ve formě miniaturní slánky a můžeme pokračovat dále.

Dnes se tady stále získává sůl ve funkční části dolu. Ta se dopravuje ve formě solanky asi do 30 km vzdáleného Bad Reichenhallu, kde se zpracovává na čistou sůl a následně prodává.

Na parkovišti uděláme oběd a vyrážíme na z daleka viditelné "Orlí hnízdo". Věděli jsme, že v této oblasti má někde být chata Adolfa Hitlera, ale bylo docela složité najít nějaké informace v dostupných materiálech. Jakoby byl strach se o tom zmiňovat, i v mapách má budova název "Kehlsteinhaus". I když člověk o Orlím hnízdě dost slyšel, zná ho třeba z filmů, skutečnost hodně překoná očekávání. Dům byl postaven ve výšce 1834 m n.m. za pouhých 13 měsíců a v roce 1932 byl věnován Hitlerovi k 50. narozeninám. Je jisté, že má pohnutou historii, návštěva je něco neuvěřitelného, nepochopitelného a místo je skutečně skvostné.

Parkujeme na parkovišti za odbočkou na Oberau (dá se tu bez problémů nocovat) a kousek dál dojdeme k parkovišti autobusů. Ty nás vyvezou nahoru (jinak to jde jen pěšky nebo na kole). Převýšení je 800 metrů a zejména na konci se tají dech z míst, kudy autobus projíždí. Z poslední terasy projdeme 124 m dlouhým tunelem, odkud nás vyveze výtah rovněž 124 m vysoko do domu. Ten byl na konci války uzavřen, od roku 1960 je možné jej opět navštívit. Dnes je zde restaurace, všude okolo nádherné výhledy na okolní hory. Rodinné vstupné + autobus - 37,- Euro.

Asi za 1,5 hod. jedeme zase dolů a pokračujeme na panoramatickou cestu. Jedeme z Oberau směrem nahoru. Platí se zde mýtné (rodina + auto 6,- Euro). Cestou v tomto směru je prudké stoupání (v Oberau je vpravo Stellplatz pro obytná auta, my ale jedeme dál). Nahoře je krásný výhled. Plánujeme zde spaní, a tak nakonec v sedle najdeme hezké místo na vyhlídce na obě strany. Vešli jsme se sem bez problémů 3 auta, večer grilujeme, sledujeme u vínka západ slunce a jsme nadšeni ze super dne.

4. den:
Ráno pokračujeme dál. Na konci je několik prudkých klesání, a tak brzdíme provoz za sebou. Dále jedeme do Konigsee. Tady máme v plánu výlet lodí po jezeře. Původně jsme chtěli udělat ještě jednu túru, ale nakonec jsme zvolili méně náročnou variantu. Nasedneme na loď (rodina 34,50 do Salletu a zpět) a hurá na vodu. Jezero je zaříznuto v hlubokém fjordu v krásné přírodě. Ze Salletu jdeme hezkou procházkou asi tak hodinku na konec Obersee a zpátky. Pak plujeme zpět, zastavíme se u St. Bartholoma, prohlédneme si hezký kostelík, dáme místní ryby a pokračujeme dál. Výlet se trochu protáhl, a tak nestihneme výlet na Jenner. Jedeme tedy na Hintersee, které se dá příjemnou procházkou obejít . Je zde hezká příroda a "kamenný les". Cesta je nazvaná jako "malířská stezka" a je zpestřena hezkými obrazy okolní přírody.

Je už večer, a tak se dohadujeme, co dál. Nakonec zvítězí návrh zajet do Bad Reichenhallu a navštívit místní lázně a bazény (Rupertus Therme, www.rupertustherme.de, vstupné 25,- Euro rodina od 19 hod. do 22 hod.). Večer je to zážitek, bazény mění barvy a celé prostředí je velmi moderní. Užili jsme si to až do zavíračky.

5. den:
Čeká nás cesta domů.
Závěrem:
Celá cesta byla pro menší děti a dá se (s výjimkou prvního dne) lehce absolvovat. Pěšky se nemusí chodit moc daleko, pokud se nechce. Vše je zde zaměřeno na turisty a děti, takže v tomto směru perfektně fungující. Možností je tady opravdu hodně. .
Jistě se sem ještě vrátíme.