Španělsko - Costa Brava

Španělsko - Costa Brava - obrázek

V pozdním odpoledni jsme ve Francii (oblast Camargue) "kopli do vrtule" a řekli si, že zastavíme až ve Španělsku. To byl hlavní cíl naší dovolené, i když Francie je také krásná, což dokládá, že jsme tam pobyli místo plánovaných 3 dní celých 6. Ale od toho je to dovolená, času spousta a vše je dovoleno. Po "pár" kilometrech se napojujeme na dálnici přes Montpellier směr španělské hranice.
Před tím jsme navštívili Francii - popis cesty najdete pod názvem Francie - Provance a jih.
Jede to jak po másle, a tak za několik hodin sjíždíme z dálnice již na španělské straně na silnici přes Figueres k pobřeží. Chceme projet Costa Bravu hned od začátku po pobřeží. Slíbili jsme dětem, že se večer probudí už v kempu ve Španělsku a slovo jsme splnili. Zakotvili jsme v prvním kempu v přímořském městečku LLanca (www.llanca.net). Kemp L´OMBRA - hezké místo pod stromy, čisté sociálky blízko, cena 22 Eur. Víc nás na pár hodin pro přespání ani nezajímalo. Byla to ale příjemná startovací pozice pro naše putování po Costa Bravě. Ještě předtím, než jsme se chystali projet pobřeží, jsme ale měli jeden pevný cíl. A to několikadenní potápění v městě l´Estartit, odkud je nejblíž na podmořskou rezervaci Iles Medes.
Přesto jsme si neodpustili cestu oklikou přes výběžek Cap de Creus. Hned na začátku neodoláme prvnímu pohledu na moře a volíme koupání na městské pláži v Port de la Selva. Již cestou do městečka nás však zaujal pohled na krásnou historickou stavbu, která se tyčí na úbočí nad městem. Pohled do mapy a průvodce nám prozradil, že se jedná o bývalý klášter Sant Pere de Rhodes, což je jedna z nejhezčích památek této oblasti (mimochodem historickými památkami je oblast Katalánska přímo prošpikována). Vzpomínáme si na odbočku, kterou jsme minuli, a tak padá rozhodnutí, před koupáním ještě turistika. Mylně jsme si přečetli údaj o 1,5 km a vydali se úzkou silničkou vzhůru. V reálu to bylo 8 km téměř přímou cestou (serpentinami) nahoru. Nahoře nás pohled na další 2 zaparkované obytňáky uklidnil, že nejsme zdaleka jediní blázni, kteří podnikají takovéto túry.
Vyplatilo se. Klášter se dá celý projít, je to opravdu úchvatná stavba a pořídili jsme spoustu fotek zátoky se skalnatým pobřežím. V jedné menší zátoce jsme objevili dokonce pěkně položený kemp s vlastní pláží (pro příště či pro ostatní). Cesta dolů byla skoro ještě zajímavější, než opačně. Vnitrozemím výběžku projíždíme nádhernou scenérií hor. Téměř uprostřed přijíždíme k odbočce do města Cadaque. Je to jedno z nejhezčích přímořských městeček, díky Salvátoru Dalí téměř nedotčené rozmachem turismu. Neodolali jsme a i tato zajížďka byla nezapomenutelná. Salvátor Dalí slaví letos 100 let a město tímto výročím žije. Tady na nás dýchlo pravé Španělsko.
Zpět k odbočce a již pokračujeme přímou cestou do l´Estartitu. Jarda už tu byl 2 x (za potápkem autobusem a v apartmánech), takže cestu do kempu La Sirena (www.la-sirena.net) našel téměř po paměti (je tu přímo potápěčská základna, kde se člověk domluví i česky). Kemp na úrovni, s kompletním perfektním vybavením, ale není nejlevnější (obytňák, 2 dospělí, 2 děti, elektřina - 30,- Eur) a nelze platit kartou. Na pláž je to z kempu cca. 50 m. Kolegové z IKC (Sedláčkovi) byli v téže době v kempu El Molino o kousek dál (ceny téměř poloviční, úroveň však také, ale stáli hned vedle pláže). Pro nás byla rozhodující možnost potápění, proto jsme sem přijeli. Celých 5 dní, které jsme strávili v l´Estartitu, jsme měli trochu smůlu na počasí. V noci déšť, přes den dosti oblačno, vítr, sluníčko na nás vykukovalo sporadicky, k večeru chládek na mikinu. Nám to ani moc nevadilo, dopoledne jsme trávili pod vodou a jinak si užívali procházek po městečku, atrakcí pro děti a návštěv restaurací s vynikající kuchyní za příznivou cenu.
Samozřejmě jsme si nenechali ujít pověstný španělský trh, který se tady koná každý čtvrtek a je jeden z největších. Děti si užily i písečné pláže na stavbu hradů a řádění ve vlnách. Za krásnou pláž s jemným pískem je však daní dosti kalná voda. Potápění shrnu pár slovy: krásné lokality nejen na Medesech v rezervaci, ale i u pobřeží (na Medesech opět snížili počty potápěčů a o víkendu již bylo plno). Stejně hodnotnou náplastí nám byla hezká jeskyně na severu a úžasný kaňon u jižního pobřeží. Fajn bylo, že i když zde mají děti povoleno potápění až od 14 let, náš Ondra (12) dostal výjimku a po prvním ponoru byl svým divemasterem brán jako rovnocenný partner. V úterý ráno máme během chvilky sbaleno a vyjíždíme směrem na dálnici na Gironu. Tu ale musíme jen objet, nezbývá nám na ni čas, neboť máme sraz s našimi španělskými obchodními partnery. Čeká nás další příjemný zážitek. Oběd plný jídel pravé katalánské kuchyně s odborným výkladem v bývalém statku uprostřed polí.
Odtud vede naše další cesta do jižního cípu Costa Bravy (teda té ještě zcela nezničené turistickým průmyslem) - do města Tossa de Mar. Hodně jsme o něm slyšeli, ale vidět tu krásu na vlastní oči nic nepředčí. Malé uličky historického městečka, útulná pláž v zátoce, lemovaná barevnými útesy, pod dohledem ruin románské stavby, která se tyčí nad mořem. Jedním slovem nádhera. Bohužel všechny místní kempy jsou při silnicích ve vnitrozemí, a tak jedeme ještě kousek dál na jih. Druhý den chceme navštívit vyhlášený vodní park v LLoret de Mar (www.waterworld.es) , proto sjíždíme na přespání do zátoky Platja de Canyelles, kde je značený kemp (www.ccanyelles.com). Moc možností na rozeklaném pobřeží není. Zpočátku jsme byli trochu rozpačití, protože na jednu noc nás postavili vpravo od silnice, kde to vypadalo spíše jako parkoviště a cena opět docela vysoká - 27 Eur.
Ale zakrátko jsme kempu přišli na chuť. Perfektní sociálky s neomezeným množstvím horké vody, spousta místa, servis a hlavně kousek na nádhernou pláž mezi útesy s fantasticky čistou vodou a příjemnou přímořskou restaurací. Vodní park odsunujeme na odpoledne a dopoledne využíváme konečně letní počasí v krásném prostředí pláže Canyelles. Odpoledne jsme opět ve vodě, a to na skluzavkách, ve vlnách a na tobogánech WaterWorldu (odpolední vstupenka bohatě stačí - nad 1,40 m 15,50 Eur, 1-1,40 m 11,50 Eur). Pouhý průjezd LLoretem de Mar, který je vyloženým turistickým centrem s vysokými hotely, množstvím diskoték, casin a herních parků, nás utvrdil v rozhodnutí vydat se po pobřeží zpět na sever. Na přespání opět zajíždíme do kempu Canyelles. Překvapenému majiteli jsme tím vyjádřili naši spokojenost.
Cesta nad mořem a útesy s malebnými zátokami mezi Tossou de Mar a Palamósem byla zatím jedna z nejhezčích, které jsme dosud projeli (a že už toho máme docela dost za sebou). Na to, že jsme slíbili Sedláčkovým a Oťoupalíkům, kteří je doplnili, že s nimi strávíme alespoň jeden společný večer v l´Estartitu, jsme toho za jeden den stihli docela dost. Nejen se kochat nádhernou scenérií pobřeží Costa Bravy cestou do Estartitu, ale i trh v Tossa de Mar (také čtvrtek), idylické koupání na pláži Platja de Canyet a prohlídku historického městečka Begur (města Begur a Pals - kamenné perly pobřeží). Setkání s přáteli z IKC v kempu Molino bylo příjemné. Vyprávění zážitků za vůně grilovaných ryb a se skleničkou ovocné sangrie. My před cestou domů, oni před další částí dovolené na jihu Costa Bravy.
V pátek přejíždíme do na začátku vyhlídnutého kempu Port de la Vall (www.campingportdelavall.com) kousek od města Port de la Selva. Jak se nám kemp líbil shora, tak opravdu nezklamal. Celý pod košatými stromy, veliké parcely od pláže až po silnici (různá cena, v 7/8 měsíci jednotná za parcelu - 42,15 přímo na pláži, 33,65 přední část, 28,95 zadní část, pokud jen dvě osoby, pak 20,15 Eur), perfektní sociální zázemí, velká vlastní oblázková pláž či menší plážičky mezi útesy. Poslední den u moře jsme si opravdu vychutnali. V sobotu ráno jsme najíždíme na dálnici směr domov.
Cesta po dálnici přes Francii je drahá, ale rychlá, večer už jsme spali v Německu. Je to zvláštní, úplně na druhém konci Německa, ale už jsme se cítili jako doma. Jarda vstává v půl 5 a vyráží, my ještě všichni spíme (to je jedna z výhod obytného auta). Cestu přes Německo známe jako své boty, jede se skvěle (zácpy jsou ve druhém směru - všichni míří na jih) a tak děti budíme až na snídani u McDonalda za Rozvadovem. Pak už je to do Plzně kousek. Doma jsme ještě dřív, než jsme čekali. Dovolená opravdu skvělá. Španělsko nás okouzlilo natolik, že se rozhodujeme příští rok pro zopakování. Můžeme jenom doporučit.