Náchodsko a Broumovsko 2007

Náchodsko a Broumovsko 2007 - obrázek

Již tradičně využíváme pád dní volna o Velikonocích k tomu, abychom projeli více vzdálená místa. Pro tento rok padla již dávno volba na oblast Náchodska, místní opevnění a také nedaleká skalní města.

Fotografie naleznete zde:

Vyrážíme ve středu v pozdním odpoledni. Místo máme vybrané a domluvené v Dobrošově. Víme tady o velkém parkovišti, a tak by to neměl být problém i pro více aut. Praha je ucpaná, v 19 hod. přichází zpráva od Bořka, že jsou na místě a parkoviště je ok. My to máme ještě tak 2 hodiny. Postupně se tam ale sejdeme všichni, kteří tento večer a noc měli dorazit - celkem 4 posádky. Po uvítání a sklence na přivítání jdeme brzy spát. Na místě ke stání je krásný rozhled a pohledy do okolí.

Ráno zahajujeme naučnou stezkou o opevnění. Postupně, asi po 2 hodinách, projdeme okolo většiny značených pevností a bunkrů. Je to velmi zajímavá krajina, stejně tak zajímavé technické a obranné dílo. Svým způsobem opevnění vytvořilo a možná i zničilo krásný ráz krajiny. Dnes ale to vše ke zdejšímu kraji patří a je známkou odhodlání našich předků bránit naši zem. Jak to vše dopadlo, víme všichni.

Následně se jdeme podívat do expozice dělostřeleckého srubu Zelený. Nebyl dostavěn a byl jakýmsi centrem této obranné části. Jeho posádku mělo tvořit celkem 571 vojáků, poddůstojníků a důstojníků. Celkem zde měly být 3 rychlopalné houfnice schopné vypálit cca 2 500 nábojů za den s dostřelem zhruba 12 km. Ty měly bránit velký kus krajiny. Zvenčí srub vypadá malý a skoro nevýrazný. Vybetonován byl za cca 14 dní ( každá část za týden ). Uvnitř se to vše zdá až neskutečné, obrovské a běžný člověk nechápe, že bylo vybudováno takové dílo. Třeba jen hloubka šachet na dopravu materiálu a munice byla 35 metrů. Mělo tady být nakonec 2,5 km chodeb, srub měl bý t propojen s několika dalšími sruby ( nyní je spojen jen s jedním okolním bunkrem ). Celé opevnění bylo budováno v letech 1936-38 a nikdy nebylo dokončeno a stejně tak nebylo k obraně Čech použito.

Po obědě sjedeme níže s cyklistickými plány. Po chvíli zaparkujeme v Náchodě, kola jdou ven nebo dolů z držáků a za chviličku vyrážíme podél řeky směr Peklo a Nové Město nad Metují. Celá trasa je pohodové svezení, prakticky pořád kolem řeky a tedy relativně po rovině. Celá cesta vede romantickým Pekelským údolím podél Metuje. Je to radost pro oči a opravdu pohodový výlet i pro menší děti. Za chvíli dorazíme k chatě Peklo. V tomto kraji vzpomínáme na "mladická léta" - byli jsme tady před cca 25 lety. Je zde také malá osada a zmínky o ní jsou již v letech 1412. Následně byla chata přestavěna na stylovou restauraci a jistě stojí za návštěvu. Je opravdu krásn&aa cute;, mají zde super poháry. Snad jen obsluha není zrovna ideální. Po občerstvení se rozdělíme. Část jede zpět do Náchoda, my pokračujeme dále do Nového Města nad Metují. Tam také asi po 6 km dorazíme. Prohlédneme si krásné město, jeho centrum je památkovou rezervací a je jistě na co se dívat. Zámek je bohužel zavřený, a tak z prohlídky nebude nic a musíme si ji naplánovat někdy na víkend. Zámek i jeho zahrady jsou opravdu krásné a pod nimi je možné parkovat s obytným autem ( odbočit směrem vpravo před mostem a po asi 10O metrech je vlevo velké parkoviště ). Pozor - nad 1,5 t není možné stát na náměstí. Po vnější prohlídce náměstí a zámku se v ydáváme na cestu zpět. Čeká nás nějakých 12 km a to nebude proti proudu žřádný velký problém. Po chvíli také bez problémů dorazíme k autům. Zde se chvíli dohaduje, kde budeme dneska spát. Na jednu stranu chceme pokračovat, na druhou stranu ale také mít hezké a klidné místo na spaní a grilovačku. Nakonec tedy rozhodneme, že se vrátíme zpět do Dobrošova. Až následně se ukáže, že to byla super volba a při grilování zažijeme krásný západ slunce. Postupně také dorazí ještě další 3 posádky a tak se naše karavana rozroste na 7 posádek.

Ráno vyrážíme o něco dříve - musíme dohnat to, že jsme spali jinde a čeká nás tedy přesun. Ráno bez problémů vyrážíme podle dohodnutého času, protože každému bylo jasné, že se na nikoho nečeká. Asi i to sehrálo roli. Za chvíli dorazíme přes Náchod do Hronova. Tady parkujeme v boční ulici u náměstí. Město je známé hlavně tím, že se zde narodil a žil Alois Jirásek. Našli jsme jeho dům, sochu, muzeum bylo zavřené ( i když podle cedulí mělo být otevřené ). Pak jsme si prohlédli starý kostel, postavený již ve 13. století. Následně byl barokně přestavěn v letech 1716-17. Vedle je známá "polodřevěná" hranatá věž. Celkově je ale z Hronova velké zkla mání, a tak poměrně rychle pokračujeme dále do Machova a Machovské Lhoty. Bez problémů zaparkujeme na velkém parkovišti na návsi, které je značeno. Machov a okolí je známo historickými chalupami a krásnými dřevěnicemi. Kola jdou opět na zem a za chvíli už šlapeme směrem na turistický hraniční přechod Machovská Lhota - Ostra Gora. Cestou se kocháme krásnými chalupami a za malou chvíli jsme v Polsku. Zde se rozhodujeme pro pravou variantu cesty ( ještě, že tak, druhou stranou se následně vracíme a je to fakt síla ). Čeká nás asi tak 3 km opravdu perné stoupání s tím, že postupně vystoupáme o nějakých 450-500 výškových metrů výše. Pravda, děti mají super morál , a tak to není větší problém. Vyjedeme tedy do okolí Blednych skal, pak sjedeme do Karlova. Zde si chceme dát oběd, nestojí za moc a také trávíme hodinu čekáním, než nám jej uvaří. Platba pouze v eurech, když nemáme zloté. Následně popojedeme směrem do skalního města Szcileniec Welki. Na začátku jedeme, pak tlačíme kola a nakonec je místy musíme i nést. Ale poměrně brzy se dostaneme ke vstupu do skalního města. Zde necháme kola a asi tak hodinu se touláme krásným skalním městem, nádhernými skalními bludišti. Je třeba říci, že tato krajina je skutečně unikátní. Jednak je velmi vysoko - 919 m n.m., jednak i když je na úbočí, přesto se potulujete mezi skalami v jakýchsi bludi&s caron;tích. V sezoně se tady platí, my to měli bez poplatku. Cestou zpět vystoupáme ještě přes jeden hřeben a následně se vracíme zpátky na přechod a k autům. Cesta dolů je hodně prudká, neupravená, a tak i pro horská kola dost nebezpečná. Někteří si užíváme divokého terénu, jiní kola vedou. Prostě i tady platí, že není ten, kdo by se zavděčil lidem všem. Po několika pádech ale dopadne vše dobře, dojedeme bez problémů. Všichni se následně shodujeme, že i když tento výlet byl hodně náročný, byl nádherný a užili jsme si hodně krásné přírody. Jistě by bylo fajn se sem někdy ještě vrátit a určitě je toho tady hodně k vidění. V okolí je několik kempů, a tak by to jistě neměl b ýt problém ani pro karavany.

Večer se najíme a už pádíme zase dále. Jedeme bočními silničkami, naše karavana budí docela respekt při potkávání s protijedoucími řidiči. Naštěstí na bočních silničkách není skoro žádný provoz, takže to není žádný problém. Po chvíli jízdy parkujeme na krásném a novém parkovišti v obci Slavný, asi 200 metrů před vstupem na turistické cesty do Broumovských skal a okolí. Večer posedíme ještě chvíli v místní hospůdce, je zde ale velmi málo místa, tak jdeme velmi brzo spát.

Ráno necháváme kola "spát" a vyrážíme jen pěšky. Chceme projít centrální oblast skal, ideální je tak varianta bez kol. Vyrážíme po červené přes skalní "hřiby" na Hvězdu. Hvězda je zajímavá kamenná kaple ve tvaru hvězdy, ale i v sousedství krásná turistická chata. Kaple byla postavena v roce 1733, následně rozebrána na stavební materiál. Dnes tady opět stojí a je odsud krásný výhled do údolí. Turistickou chatu jsme využili na oběd. Mají zde super jídlo a skvělou rodinnou obsluhu. Můžeme jen doporučit. Odsud pokračujeme přes Kovářovu rokli zpět, přes Suchý důl k autům. Celé Broumovské stěny jsou velmi hezké, docela nám přeje i počasí a jen foukat by tolik nemuselo. Celá oblast je vlastně jakýsi hřeben skal, na jednu stranu strmý, směrem k Polici nad Metují zase pozvolně klesající. Jsou tu k vidění zajímavé a mnohdy zapomenuté rokle a soutěsky, krásná bludiště a v neposlední řadě také skalní hřiby a postavy zvířat. I když je oblast asi tak 12 km dlouhá, lze se tady toulat celý den. Zejména boční soutěsky, například ta nad Suchým Dolem, jsou krásné a nádherně prorostlé zelení, mechem a v současné době také s plnými potoky vody. Je se tedy na co dívat.

Když se vrátíme, dáme malou svačinku a chvátáme ještě do Broumova. V Broumově stihneme ještě prohlídku zdejšího kláštera. Celkově je Broumov velmi hezké městečko, všude čisto a krásné náměstí a řada dalších památek. Asi největším lákadlem je zdejší klášter. Prapůvodní stavba byla založena již v roce 1322, následně několikrát vyhořel, byl přestavěn atd. Opravdovým klášterem se stal ale až v roce 1733, kdy byla dokončena přestavba. V současné době je tento klášter národní kulturní památkou, není zde ale žádný mnich a mimo kostela není tedy žádným způsobem využívám. Jedna část je krásně opr avena, zadní trakty jsou naopak v žalostném stavu. Pravda, opravy dále pokračují, budou ale ještě trvat jistě poměrně dlouho.

V Broumově je pak ještě jedna velmi zajímavá stavba - tou je kostel Pany Marie. Tento kostelík ( najdete jej na hřbitově kousek od nemocnice ) je nejstarší dochovaný dřevěný kostel v Čechách a pochází z roku 1449. V době naší návštěvy byl ale bohužel zavřený, a tak jsme měli možnost si jej prohlédnout jen zvenčí.

Večer dorážíme do Adršpachu. Parkujeme na velkém parkovišti přímo naproti vstupu do skal. Večer máme opět smůlu a nedaří se nám sehnat příjemné posezení v nějaké místní restauraci. Je zima a nám by se líbilo mít možnost někde společně bez problémů posedět. Nakonec končíme v pensionu kousek vedle, není to ale díky obsluze opět žádný zázrak. Přitom je to krásná nová restaurace a je to opravdu škoda. Večer dorazí poslední posádka - celkové číslo je tedy 8.

Ráno si projdeme krásné skalní město. Lze jistě říci, že tato oblast je velmi malebná, je vidět, že velmi udržovaná a ani zde není taková eroze půdy jako třeba v Prachovských skalách. Postupně projdeme celou oblast, u Velkého vodopádu si voláním "Krakonoši, dej nám vodu" vysloužíme pořádnou sprchu z horního jezírka. To překvapí děti, které nechápou, kde se najednou vzalo tolik stříkající vody. Vyjdeme nahoru k jezírku, lodičky jezdí, takže si opět zpestříme prohlídku nějakou atrakcí. Slyšíme hodně legračních pověstí a povídání, a tak i po této stránce se dobře bavíme. Prohlídka trvá asi tak 3 hodiny pohodového času, nijak se nehoníme a prakticky nemáme, kam chvátat.

Pak následuje oběd, přesun do Náchoda. Zde nás čeká ještě prohlídka zámku. Daří se nám bez problémů zaparkovat nahoře u zámku. Stihneme jen základní okruh. Zámek byl založen prakticky v roce 1254 jako hrad na obchodní stezce. Následně byl přestavěn na zámek a několikrát změnil majitele. Pobývala tady také řadu let Kateřina Zaháňská - kněžna z Babičky Boženy Němcové. Zámek je dnes poměrně slušně upraven, je zde řada obrazů, gobelínů atd.

A pak už následuje jen pár kilometrů na sraz karavanistů na Rozkoš. Chceme se tady zastavit, pozdravit pár přátel, a to se nám také daří. Večer trávíme povídáním se starými přáteli, plánováním dalších cest a vyprávěním zkušeností z různých zemí apod. Řešíme také řadu technických věcí - ostatně jak už to bývá na podobných akcích. Pohodový večer trávíme také u táboráku, kytary a klábosení.

A Velikonoce jsou tady. Ráno překvapíme většinu žen a dívek ještě spících. Vymrskáme tedy naše nejbližší známé, nechceme rušit klid v "hlavním táboře". Následně okolo 9 vyrážíme do Babiččina údolí na kolech. Zde si prohlédneme postupně všechny stavby, popojedeme ještě dále po stezce okolo řeky. Je to krásný kout krajiny a zejména pro děti je to hodně zajímavé. Většinou četly toto dílo Boženy Němcové a tak je to opravdu hodně zajímá.

Po návratu nezbývá již nic jiného než se najíst, posedět u kávy a postupně se rozloučit před cestou k domovu. Bylo to 5 super krásných dní. Počasí nakonec také vyšlo, mohlo být ale více sluníčka a nemusel foukat tak silný vítr. Viděli jsme toho ale opravdu hodně a jsme rádi, že jsme stihli většinu "hlavních" atrakcí tohoto kraje. Je tu opravdu velmi krásně a můžeme pobyt tady jen doporučit.

Už se těšíme na další víkendy….