Itálie - Aosta 2009

ITÁLIE - AOSTA 2009 - obrázek

Jarní prázdniny jsou konečně tady a my můžeme vyrazit. Řadu let jsme odkládali cestu do Aosty, ale už nyní víme, že to byla chyba. Je to velmi fajn oblast a nejen lyžování je tady velmi kvalitní. Ale postupně.

V pátek odpoledne vyrážíme na cestu přes Německo, Švýcarsko (tady přespíme na pohodovém  a klidném parkovišti) a za svítání pádíme dále. To ještě v domnění, že pojedeme nejkratší trasou. Jsme ale trochu napnuti, ve Švýcarsku hodně sněžilo a již cesta tady byla na pár místech docela napínavá  - a to jsme ještě hodně nízko. Když přijedeme do Martigny, zjistíme, že tunel Gran San Bernardo je zavřený. Máme tedy jedinou možnost dostat se na místo  přes Chamonix - to ale reprezentuje cestu přes sedla. Co ale dělat jiného.

Po chvíli se docela radujeme, cesta je v pohodě, ale humor nás s přibývající výškou začne přecházet, kontrolka prokluzu bliká jako o život, pak zvažujeme nasazení řetězů, ale jistě to znáte sami, dokud to jde, jedeme. A nakonec po boji jsme nahoře, chvíli se rozmýšlíme, zda alespoň na sjezd řetězy nenasadíme, ale silnice je tady výrazně lepší. Pak už v klidu přes Chamonix (zde najdeme cestou pár hezkým míst na stání na příště) a tunelem dorazíme na STPL do La Thuile.

Asi tím, že je tento areál výrazně méně mediálně známý, je z Itálie nejhůře dostupný a na konci údolí, kdy se musí ještě poměrně dost km stoupat, je zde minimálně cizinců. Lyžují tady hlavně Italové, většina z nich zde má také víkendový dům či apartmán.

Areál La Thuile - La Rosiere reprezentuje cca 150 km velmi krásných sjezdovek, lyžování na dosah Mont Blancu a v krásné přírodě. Je to spojený areál na straně Itálie a Francie - každá část úplně jiná. Z francouzské strany je vidět na nedaleké Arcy a Val d´Isere.

Fotografie jsou zde:

V pondělí bylo v La Thuile poměrně ošklivo, hodně foukalo, v noci sněžilo a ráno byla mlha. Všichni leželi docela dlouho v posteli. Táta pak po snídani vyrazil na běžky, z čehož měla většina rodiny radost a mohla v klidu pokračovat v lenošení. Pravda, na tento den jsme stejně díky počasí plánovali trochu volna. Takže jej využil každý po svém. I to je výhoda samostatných dětí s tím, že rodiče puberťáků jistě chápou i ty stinné stránky.

Po taťkovo snažení na běžkách (díky větru a vyklizení vesnice stopy nic moc) je tedy poměrně brzy zpět. Projdeme se ještě po městečku a nakonec je rozhodnuto vyrazit pod Matterhorn do Cervinie. Protože tady víme o jistém STP, nemáme problém a naučeným způsobem velmi rychle balíme, naplníme nádrže vodou, vypustíme naopak odpady a po chvíli si to už šineme směrem k Cervinii.

Cestou jen tak z auta prohlížíme krásy Aosty, lyžařského areálu Pila (jistě sem zase někdy vyrazíme), stihneme natankovat plnou nádrž auta a ještě před tím urazit zrcátko vlastní nepozorností, abychom po nějakém čase těsně před setměním dorazili na STPL pod Cervinií. Údolí nad námi svítí a my se těšíme na zítřejší lyžování, i když víme, že počasí nemá být nic extra.

Ráno natěšeni vstáváme a jdeme s ještě větším očekáváním lyžovat. Přejezdy jsou sice otevřené, díky větru a začínajícímu sněžení ale stále hrozí jejich uzavření, takže volíme jen areál Cervinia a věříme, že se snad počasí umoudří a my stihneme zajet také do Zermattu.

Počasí se neumoudřilo, sněžení pokračuje i v noci v takové intenzitě, že ráno dvě hodiny vyhrabujeme auto ze sněhu. Ani to nám nebere morál a v 9 opět vyrážíme na lyže  - tedy bez dětí. Okolo 11 hodiny se vše rozfouká a my si užíváme (až na silný vítr) dokonalého lyžování. Podobné je to také další den, ale ani nyní není přejezd otevřený a dokonce fouká ještě silnější vítr.

Večer se tedy rozhodneme, že tři dny bylo tak akorát, nebudeme riskovat čekání na lepší počasí, protože by to mohla být také ztráta času lyžovat v areálu, který vlastně máme několikrát projetý a rozhodujeme se přejet do Monterosaski.

Fotografie jsou zde:

Už se pomalu blíží konec prázdnin a my se ještě rozhodli pro přejezd do vedlejšího údolí, do krásného areálu Monterosaski. Jediné negativum je to, že je třeba sjet údolím dolů, pak kousek po silnici či dálnici (my si užíváme cestu po normální silnici) a pak dalším údolím vyjet zase nahoru. Máme dost času, jsme na dovolené a nemáme tedy důvod chvátat. Chceme si prohlédnout krásné vesnice a okolí.

Cesta pak na začátku dalšího údolí poměrně prudce stoupá, ale doufáme, že to takto nebude stále. Později se opravdu rovná a už pokračujeme skoro rovně krásným údolím do městečka Champolug, kam prakticky těsně před setměním dorazíme. STPL bez problémů najdeme a než Iveta uvaří večeři, Jarda jde na průzkum. Asi za hodinu se vrací nadšený, je tady krásně a i městečko opravdu "žije".

Ráno brzké vstávání, bohužel dětem se moc nechce, což hned reprezentuje poměrně dlouhé čekání ve frontě na permice. Část areálu je uzavřená, lyžuje se jen v tomto údolí. Kvůli větru jsou uzavřené i přejezdy do dalších údolí pod Monte Rosou. Jakmile se dostaneme nahoru, je tu božský klid, nechápeme, kam se poděli všichni lidé z front, okolo oběda už lyžujeme skoro sami díky tomu, že se všichni místní  opalují na jarním slunku.

Areál je nádherný, jsou zde také krásné výhledy na hory, nedaleko je dobře vidět Matterhorn, ledovce Monte Rosy.  Je jasné, že se sem někdy vrátíme i v létě. Lyžování je hodně pohodové a mimo výhledů je to takové to jarní a pohodové dovádění. Po obědě je už dole sice poměrně měkký sníh, i tak ale velmi kvalitní.

Pak je tady večer a my balíme na cestu domů. Prázdniny byly super a opět jsme viděli tři fajn lyžařské areály. Počasí nebylo špatné, bylo to půl na půl sluníčko a sněžení, vše kazil jen silný vítr, který foukal celý týden.