Turistický vinařský ráj Wachau a severní Plzeňsko

Krátké volno na začátku léta jsme ještě kvůli práci zahájili v tuzemsku, a to nedaleko domova. Vyrazili jsme s bydlíkem do Manětína, kde jsme si prohlédli zámek a prošli zámecký park.
Před 35 lety, kdy jsme v těchto končinách pobývali s dětmi na táborech, to byla nevzhledná ruina. Je úžasné vidět, jak se památky zvelebují. Další cesta vedla do Rabštejna nad Střelou. Odtud vede hezká stezka podél řeky až na Železný Hamr. Příjemná koupačka ve Střele a zase zpátky. Na noc jsme zaparkovali v Plasích před klášterem. Naším programem na večer byl koncert kapel Extra Band a Kečup na nádvoří Knížecího pivovaru.
V neděli jsme přejeli k poutnímu areálu v Mariánské Týnici a navštívili místní muzeum. Úžasná stavba. Auto jsme po prohlídce zaparkovali nedaleko koupaliště v Mariánském Týnci, ale místo abychom šli v začínajícím horku k vodě, vyndali jsme kola a vyrazili do okolí. Voda a koupání ale také byly. Cestou jsme se zastavili u Odlezelského jezera. 60 km v horkém dni bylo docela náročných, ale zvládli jsme to. Pracovní záležitosti se mezitím vyřešily a my tedy mohli vyrazit někam dál. Původně jsme plánovali někam na sever, ale ozvali se karavanističtí kamarádi, že plánují cestu do rakouského Wachau. Tak jsme zamířili tam a moc jsme se těšili.

Fotogalerii najdete zde:
Projeli jsme celé Wachau na kole a část i lodí. Zároveň jsme ochutnali excelentní zdejší vína a můžeme celou oblast všem milovníkům vína a cykloturistiky plně doporučit.
Wachau je rozlehlé údolí v Dolních Rakousích, jehož jádro tvoří řeka Dunaj. Údolí se táhne v délce 40 km na západ od Vídně, největším městem je Kremže. Údolí je chráněno před studenými větry, příznivé podnebí umožňuje pěstování révy vinné a meruněk, které mají chráněné označení původu. Na 1350 ha, částečně rozložených na příkrých terasovitých svazích, se pěstuje především Veltlínské zelené a Ryzlink rýnský. Kategorie Steinfeder, Federspiel a Smaragd vyjadřují přírodní charakter vín z Wachau. Z vinařského hlediska se jedná o nejdůležitější vinařskou oblast Rakouska, přestože vinice tvoří pouze 3 % celkové rozlohy vinic. Pro svou mimořádnou hodnotu bylo celé údolí Wachau v roce 2000 zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO. Malebnou krajinu údolí Wachau můžete obdivovat třeba z paluby některé z lodí brázdících vody Dunaje. Nebo ze sedla kola. Po obou březích vede dálková dolnorakouská Podunajská stezka (celkem 258 km) a celá oblast je protkána hustou sítí značených cyklostezek.
Naším výchozím místem ve Wachau byl stellplatz v Rossatzbachu, který známe již z dřívějška. Převezli jsme se přívozem do protějšího Dürnsteinu a zapomněli se pořádně podívat na plavební řád. Procházka uličkami jednoho z nejhezčích městeček ve Wachau, prokládaná ochutnávkami vína, byla příjemná. Když jsme přišli opět k přívozu, zjistili jsme, že poslední právě před chvílí odplul. Nejdříve jsme uvažovali o autobusu, ale vzhledem k tomu, že se rychle blížila bouřka, nechali jsme si v přístavním kiosku zavolat taxi. Na auto jsme viděli 200 m přes vodu, ale cesta k němu se nám trochu prodražila. Bouřka přišla, ale to už jsme byli v bydlíku. Druhý den ráno jsme vyndali kola a vydali se po cyklostezce, která vede hned pod stellplatzem, směrem do Kremsu. Prohlédli jsme si staré centrum a popojeli až k přehradě s elektrárnou za Kremsem. Po hrázi jsme přejeli na druhou stranu Dunaje a zamířili zpět k autu. Ujeli jsme v pohodě něco přes 90 km. Ondra se Štěpánkou měli přijet večer, tak jsme jim dali vědět, že na ně počkáme ve vsi u vínka. Ochutnali jsme pár výborných Veltlínů a pomazánek s místním pečivem. S kamarády jsme se sešli až u auta, čekali na své potomstvo, které dojíždělo v rámci tréninku na kole.

Fotogalerii najdete zde:
Další den už jsme vyrazili na kola společně, tedy dospěláci. Klárka s přítelem měli tréninkové dávky na kole trochu jiné. Převezli jsme se přívozem do Dürnsteinu, projeli městečkem a pak v klídku a pohodě dojeli po levém břehu až do Melku. Samozřejmě s vinařskými ochutnávkovými zastávkami. Po druhém břehu zase zpátky. Večer jsme si zašli opět na vínko a pomazánky. Ve čtvrtek jsme dopolko přejeli do Melku auty, na parkoviště pro obytky pod klášterem, které jsme obhlédli den předem. Na dnešek byl naplánován výlet parníkem po Dunaji. Wachau zase z jiného pohledu. Pohledy na vinice na svazích jsou úžasné. Fakt jsme si plavbu užili. V podvečer jsme se prošli po Melku a poseděli u vínka.
Ráno už jsme opět vyndali kola. Plán byl opět nějakých 50 km. V horku se to nesmí přehánět, i když kolem vody to bylo docela snesitelné. Dojeli jsme do Ybbsu. S menšími problémy jsme našli alespoň otevřené bistro na oběd, kde jsme si nakonec docela pochutnali. Přejeli jsme přes most na druhou stranu a zase kolem vody zpátky k autu.
V sobotu ráno jsme ještě přejeli do Ennsdorfu u Emsu. Již mimo Wachau, ale stále u Dunaje. Na kraji vesnice je krásný stellplatz na trávě a kousek k bočnímu ramenu Dunaje. Takže hurá na kola. Kvůli velkému teplu s námi tentokrát Štěpánka odmítla jet. Ale bylo to v pohodě. V této části je údolí Dunaje hodně sevřené a zalesněné. Jeli jsme po pravém břehu zase zpět do Ybbsu, téměř celou cestu ve stínu. Cesta zpět po druhém břehu byla díky protivětru trochu horší. Ale prokládali jsme to zastávkami, třeba u soutěsky Stillensteinklamm. Zase hezký cyklovýlet. Večer jsme poseděli u grilu a vína a v neděli pak zamířili opět k domovu.